Újév skandináv módra

ujev_leadMi történik, ha egy tucat jóképű skandináv újévkor Oslóban felállít egy sátrat a hegy tetején és ott fogyasztja el a vacsoráját? Megmondom: a világ legjobb sörös pecsenyéje lesz a jutalma.

Koppenhága után Oslo lett újabban a célállomása a kifinomult ízlésű food junkie-knak, azoknak, akik képesek a világ végére is elutazni egy-egy különleges gasztroélmény miatt. Az én történetem azonban úgy kezdődött, hogy az egyik unokatestvérem egy fülöp-szigeteki lányt vett feleségül, majd elköltözött Norvégiába. Mivel Dáviddal mindig nagyon szerettük egymást, a távolság sohasem akadályozott meg minket abban, hogy évente legalább háromszor-négyszer pár napot együtt ne töltsünk. Mi lenne, ha a Szilveszterre átugranál hozzánk? – javasolta Szenteste Dávid, amikor Leuvenben (Belgium) körülültük az asztalt. Annyi jót hallottam mostanában Norvégiáról, hogy még aznap este megbeszéltük, hogy akkor “átugrom hozzájuk”. Amikor december 30-án megérkeztem, Dávid és Didó már vártak a reptéren, majd a szokásos de jó, hogy itt vagy és egyéb örvendezgetések után a másnapi bulira terelődött a beszélgetés fonala.

Ezúttal nagyon izgalmasnak ígérkezik, – mondta Dávid. – De nem nálunk lesz a party, még csak nem is ismerősöknél vagy barátoknál, hanem az oslói erdő kellős közepén, egy norvég sátorban. Az egyedüli bukfenc csak az, hogy 20 perc metróút után gyalogolnunk kell majd még egy kicsit az erdőben. – mondta. – Nem baj? – Nem hinném, hogy bármi gondot okozna egy kis gyaloglás.

Mégis a másnapi kaland reményében annyira felajzódtam, hogy csak hajnalban sikerült álomba merülnöm. Dec. 31-én a délelőtti cuccolás után csak egy-egy szendvicset kaptunk be ebédre a kedvencemmel, a savanyú uborka remuláddal jócskán megpakolva és a ropogósra sült hagymával megszórva, majd délután 4 körül felszálltunk a metróra. Az oslói Vinterparkig mentünk, ahol Dávid a sípálya előtti Troll házhoz vezetett minket. Mint később kiderült, a sátoros vacsorára jelentkezőkért egy lanternával világító férfi, Nils jött, s miután kipipálta mindenki nevét az interneten keresztül lefoglalt listán közölte, hogy ő fog felvezetni minket a sátorhoz, Cecilie Dawes Food studiójába! Az út 45 perc gyalogút a metrótól. – Mi? 45 perc ilyen hidegben? – hüledeztem. – Jajj, ez szuper! – ujjongtak “ellenségeim” a skandinávok, miközben én arra gondoltam, hogy lehet, hogy farkasok prédája leszek vagy minimum egy lavina maga alá temet, mire Dávid megnyugtatásul közölte, hogy ne aggódjak, mert a Marka hegyen, télen maximum vad jávorszarvasokkal fogunk találkozni. Akkor jó, vidámodtam fel és mivel délben alig ettem a vacsora iránt kezdtem érdeklődni.

– A mai vacsorának, mint hallottad Cecilie Dawes volt a kiötlője, aki arról híresült el, hogy ún. pop-up (villámcsődület) programokat rendez meghökkentő helyeken, ahova azok fizetnek be, akik a különleges ételek mellett imádják a dekadens környezeteket, nos, ma pont egy ilyenben lesz részünk, a Marka hegy tetején, ahonnan fantasztikus kilátás nyílik egész Oslóra. – Jól hangzik – mondtam Dávidnak miközben egy kis 6 év körüli szánkópálya réme elöl még időben félreugrottam.
Amikor félóra múlva a felfelé kaptatástól kezdtünk izzadni, Nils a 2 túlsúlyos amerikai fiúra pillantva pihenőt rendelt el. Senkinek sem kellett kétszer mondania, hogy térjünk be a Halvor Digernesbe, a Fuglen kávé és koktél bár hegyi kirendeltségébe, mert a bárpulthoz telepedve láttam, hogy a skandináv résztvevők még le sem ültek, máris megrendelték a csillag ánizzsal ízesített Aquavitjüket (skandináv vodka, egy kis almalével, kardamommal és csillag ánizzsal ízesítve). Dávid és Didó szintén felhörpintettek egyet-egyet, én csak kíváncsiságból kortyoltam egy keveset belőle, s már ettől a kevés aperitiftől azon nyomban farkaséhség tört rám. Már csak negyedóra van hátra, – vigasztalt Dávid, amikor csoportunk újra elindult. És valóban pontosan 15 perc múlva meg is érkeztünk a sátorhoz. A bejáratnál mindenki kapott egy norvégmintás pulcsit, majd miután magunkra öltöttük, Nils a rezervált helyünkhöz vezetett, magyarán átadott Cecilie-nek és a teamjének. Amíg Cecilie az elhelyezéssel bajlódott gyorsan körülnéztem: a sátor interiőrje és hangulata úgy egészben egy kicsit a Trónok harca Véres esküvő epizódjára (persze a vért leszámítva) emlékeztetett, mert a padok de még és a föld is jávorszarvas bőrökkel voltak leterítve, az asztalokon a menü és a névjegykártya ízlésesen volt elrendezve.
-Míg a karácsony intim családi esemény, addig az újév egészen más itt Osloban – mondta Dávid, amikor már kényelmesen elhelyezkedtünk az asztalunknál. – Mármint az étkezést illetően, ugyanis karácsonykor az egész országban mindenkinek ugyanaz az étel fő a fazekában. A mai vacsorát viszont Anders Braathen készíti, az oszlói Smalhans, egy egész nap nyitva tartó kávézó séfje. Őróla egyébként annyit találtam az interneten, hogy az abszolút hagyományos norvég konyha híve. – fejezte be Didó a vacsora bekonferálását.
– Úgy látom, hogy az előétel kapros-mustáros lazac lesz, norvég tortillával (ami azt jelenti, hogy burgonyából készül), aztán hering, mustáros-tejfölös szósszal és kaviárral. De szerencsére a sózott, szárított majd vízben kiáztatott hal helyett ezúttal ultra ropogósra sült pacal lesz a főfogás. Szerintem Braathen egész napja ráment a menü készítésre – állapítottam meg hangosan, miközben a sült burgonyát faltam az istenien harmonizáló fenalárral (érlelt kecskesajt) a tetején. A káposzta-alma saláta különösen jól esett hozzá, a Voss Bryggeri sör + az aquavit, meg gondoskodtak a zsír lecsapatásáról.
Az isteni ropogós sörös pecsenyétől hamar jóllaktam, a kis mennyiségű aquavittől meg kellőképpen ellazultam, így csak arra emlékszem még a vacsora kapcsán, hogy kisvártatva norvégul ismételgettem, hogy egészségedre, meg, hogy az egyik norvég srác, akinek dán volt a felesége, megjegyezte, hogy a norvég konyha egy kicsit “leseggelt” az utóbbi időben, de végre itt, ebben a kedves sátorban magához tért és annyira szuper ennek az újjászületésnek a részese lenni. – Egyet értek – mondtam neki, – de hol késik a desszert? Mert egy vacsora nem tökéletes desszert nélkül. És ekkor, mintegy végszóra megjelent Cecilie, aki már osztogatta is az árpás-tejszínes müzlihabot, mocsári szeder kompóttal és a híres Tim Wendelboe-féle kávéval (a világ leghíresebb pörkölt kávéja). Mire befejeztük az étkezést 11 óra lett. Az utolsó metró, Szilveszter ide vagy oda 1 óra múlva indult, ideje volt hát szedelőzködni. Útravalóul azonban Anders séftől kaptunk még egy üveg koktélt. – Remélem a metróig kitart – mondta mosolyogva, miközben boldog újévet kívánt. Amikor kiléptünk a sátorból elkezdett havazni, feljött a hold, fénye beragyogta a tájat. Végre hazamentek a síelők is, így huszad magammal, a félméteres hóban gyalogolva köszöntött rám az újév.

Boldog új évet mindenkinek!

ujev_

Receptek:
Alma-káposzta saláta

Hozzávalók: 1 kk kömény, fél hegyesfejű káposzta, 1 Granny Smith zöldalma, 250 gr leveles kel, 2 ek citromlé, 2 ek oliva olaj, só, bors

Elkészítés: Mindenféle zsiradék hozzáadása nélkül pörköljük meg a köménymagot egy serpenyőben, maximum 1 percig. Vágjuk fel a zöldségeket apróra vagy reszeljük le, készítsük el hozzá az öntetet a citromból és olivaolajból, majd szórjuk meg a köménnyel.

Sörös pacal

Hozzávalók: 2 kg pacal bőröstül, 2 ek olaj vagy zsír, 1 db csillag ánizs, 2 db szegfűszeg, 1 ek koriander, 1 ek édeskömény, fél liter almalé, 1 db hagyma, 2 doboz sör, 4 db sárgarépa, barack (elhagyható), 5 dkg vaj, frissen préselt citromlé, torma a tálaláshoz

Elkészítés: Melegítsük elő a sütőt 250 fokra, az olajban süssük át a húst egészben 5-8 percig. Vegyük ki és tegyük egy tűzálló tálba. Adjuk hozzá a fűszereket a zsiradékhoz, öntsük rá a sört meg az almalevet és pároljuk egy kis ideig. Tegyük vissza a húst, dobjuk mellé az almát, a hagymát, a répát és pároljuk őket kb. 10 percig, majd tegyünk mindent a sütőbe és süssük 3 óra hosszat mérsékelt lángon. (A barackot csak a főzés befejezése előtt adjuk hozzá a húshoz). Az idő leteltével öntsük a zöldségeket egy tálba, de a húst toljuk vissza a sütőbe és süssük magas hőfokon még 25-30 percig, illetve addig, amíg ropogósra nem sül. Zsírtalanítsuk a szaftot majd tegyük fel főni a maradék levet még 25 percre a rezsóra, adjuk hozzá a vajat, ízesítsük a citromlével, sóval és borssal. A ropogósra sült húst zöldségekkel körítve tálaljuk, tormát kínálunk hozzá.

Pörkölt mandulával megszórt árpakása gyümölcs kompóttal

Hozzávalók: 125 g cukor, 180 g szárított gyümölcs, mandula, 1 liter tej, 185 g árpa, csipet só, 1 vanília rúd, 3 oz fehér csoki, 3 ek cukor, 2 dl tejszín

Elkészítés: Tegyük fel főni a 60 g szárított cseresznye felét 375 ml vízben a cukor hozzáadásával, kb. 15-20 percig. Adjuk hozzá a maradék cseresznyét és főzzük tovább még 5-8 percig. Melegítsük elő a sütőt 180 fokra, pörköljük meg a mandulát (5-7 perc). Tegyük fel a tejben főni az árpát egy csipet só, a kikapart vanília hús hozzáadásával, ha túl sűrű lenne egy kis vizet önthetünk hozzá. Amikor kb. 40-50 perc alatt kész, adjuk hozzá az árpakásához a fehér csokit a cukorral együtt. Verjük fel a tejszínt és a pörkölt mandula felével együtt adjuk hozzá a kihűlt kásához. A maradék pörkölt mandulával és a cseresznye vagy egyéb kompóttal díszítve tálaljuk.

Az Oslo felett lévő Marka hegy a 19. századtól a sportolásra vágyó fővárosi lakosság egyik kedvelt szórakozóhelye, 1892 óta évente otthont ad valamilyen síugró, sífutó vagy sílövő világversenynek. A Lillehammerben lévő stadion befogadóképessége 50000 fő. Itt bonyolították le az 1952. évi téli olimpiai játékok síugró számait, valamint négy alkalommal síugró világbajnokságok színhelye volt Marka óriás amfiteátruma.