Nyáron nyaralok…

OLYMPUS DIGITAL CAMERANem kímél bennünket az időjárás az idén. Először a tavaszi hó, aztán az árvíz, majd a trópusi hőség. Sorra dőltek meg a melegrekordok, és már a megrögzött napimádók is elérték az üzemi hőmérsékletet. Nyár van a javából. Nyáron pedig nyaral a magyar. Pontosan úgy, ahogy Micimackó mondja: „Nyáron nyaralok, télen telelek.”

Jó esetben valóban ki tudunk szakadni a munkás hétköznapokból egy utazás, egy üdülés erejéig. Új tájakat ismerhetünk meg, ezernyi élménnyel, sok gyönyörű fényképpel és a kötelező helyi mütyürkékkel gazdagodva térünk haza. De a hihetetlen ízű, színű, formájú és nevű ételkülönlegességek után titokban már alig várjuk, hogy ebédre pörköltet ehessünk nokedlival és uborkasalátával. No, meg zsenge főtt kukoricát, hiszen most van a szezonja…

Olvasom, hogy újra népszerű a Balaton, ami nekünk, ugye, maga a tenger. Ma is tengernyi élmény vár ott ránk, csakúgy, mint régen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAGyerekkoromban minden nyáron nyaraltunk egy hetet a Balatonnál. Egy kis falu fő – azaz egyetlen – utcájában lakott egy öreg néni. Valójában sok öreg néni lakott ott, és vagy Marika néninek, vagy Kati néninek, vagy Erzsike néninek hívták őket. Mi az egyik Erzsike néninél laktunk. Kedves, halkszavú nénike volt, aki azt is elnézte, ha a testvéremmel fellógtunk a padlásra, vagy a nyári konyhájában lábatlankodtunk. Teljesen elvarázsolt bennünket a kemence és a benne sült, friss kenyér. Erzsike nénitől minden reggel megkaptuk a kockás konyharuhába csavart túlélő csomagot (zsíroskenyér, paprika, paradicsom), amikor a szokásos szerelésben – fürdőruha, fürdőköpeny, strandpapucs, felfújt gumimatrac, úszógumi, strandlabda – levonultunk a partra. Az évek alatt valóságos törzsgárda alakult ki a partszakasz visszatérő fürdőzőiből: a felnőttek és a gyerekek évközben leveleztek, a családok egymáshoz igazították az üdülés időpontját. A gyerekek mindenkori kedvenc programja a homokvárépítés volt, mialatt az anyukák nyugodtan folytathatták a tavaly félbehagyott traccspartit. Az apukák összeszokott csapatokban fociztak naphosszat. Ideológiát is gyártottak hozzá: azért kell annyi ideig focizni, hogy a homokba ásott sörnek legyen ideje lehűlni. A természet hűtőszekrényében mindig helyet kapott a dinnye is: a gyerekek feladata volt kiásni azokat a vizes homokból, majd az apukák nagy késsel feldarabolták a dinnyéket, miközben az anyukák kezüket összecsapva rémüldöztek. Persze, sose történt annál nagyobb baj, mint hogy elfogyott az elemózsia, akkor pedig másnapig szétszéledt a társaság. A faluban Erzsike néni vacsorával várt bennünket: az egész éves sült hal és lángos-adagunkat abban az egy hétben fogyasztottuk el.

A balatoni élményeket – és Erzsike nénit – nem lehet elfelejteni. A ház ugyan már nem áll, de a szüleink kerek házassági évfordulójára szervezett meglepetés-bulit a balatoni kis faluban tartottuk…

A nyár a napfény, a kánikula, a fagylalt, a friss gyümölcsök, a főtt kukorica szezonja. És a pihenésé. Aki teheti, kapcsoljon csökkentett üzemmódba. Meg kell találni a módját, hogy úgy is ki tudjunk kapcsolódni egy kicsit, hogy ki se tesszük a lábunkat a városból, ahol élünk. Nézzünk a lakóhelyünkre egy pár napig egy turista szemével. Próbáljuk ki: sétáljunk végig azokon az utcákon, amelyeken már évek óta nem jártunk. Olvassuk el, mi áll a táblákon, amelyeket egyébként csak elsuhanni látunk reggel az autó vagy a busz ablakából. Csodálkozzunk rá a településünk, szűkebb pátriánk rejtett kincseire. Fedezzük fel a mindennapok rohanásában rejtve maradó szépségeket, különlegességeket.

És nyaraljunk, hiszen nyár van…